Heading

English
Nederlands
  • Home
  • Diensten
    Bekijk alle diensten
    Training & coaching
    Mediarelaties
    Intelligence
    Public affairs & stakeholder engagement
    Issue- en crisiscommunicatie
    Litigation PR
    Corporate communicatie
    Financiële communicatie
  • Actueel
  • Over ons
    Het verhaal
    Ons team
    Vacatures
  • Contact
  • +31 (0)20 6855955
  • info@hscomms.nl
English
Nederlands
© 2022 Huijskens Sassen Communications. All rights reserved.

Actueel

Charles Huijskens

Wil je kennis maken met Charles? Neem hieronder contact op.

Stuur email

Laat je niet belubberen!

February 18, 2021
Opinie
Geschreven door
No items found.

Laat je niet belubberen!

Onderstaande column is een vervolg op de analyse van de inaugurele rede van Joe Biden door Charles Huijskens.

‍De column over de stijlfiguur van de “reversible raincoat” heeft veel reacties opgeleverd waarvan ik er een wil noemen. Voor wie die column niet gelezen heeft: een “reversible raincoat” is een stijlfiguur die je regelmatig in een speech tegenkomt. De term komt van speechschrijver Ted Sorensen die beroemd werd door zijn teksten voor John Kennedy. Een bekende regenjas die je binnenste buiten kunt keren van Kennedy is: "Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.” Ook een man als de propaganda-minister van het Derde Rijk Joseph Goebbels gebruikte af en toe een regenjas. Toen de ondergang van het naziregime nabij was, zei hij in een radiotoespraak: “Lieber ein Ende mit Schrecken als ein Schrecken ohne Ende!” (Dit zou je kunnen vertalen als: liever een einde als een nachtmerrie dan een nachtmerrie zonder einde.) Maar ook deze regenjas had hij niet zelf bedacht maar geleend van een Pruisische cavalerie-officier die de woorden in 1809 uitsprak. Bij het schrijven van een speech geldt de regel: liever goed gejat dan slecht verzonnen.

Teun Schermerhorn moest bij het lezen van de column denken aan PvdA-kamerlid Marcel van Dam. “Die zei ooit in de Tweede Kamer over een onnavolgbare redenering van premier Lubbers: "Voorzitter, zo kan ik het ook. Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus pas ik in mijn tas!" Teun Schermerhorn stelt de vraag: “Is daar ook een naam voor?” Mijn antwoord is: de naam hiervoor is door Marcel van Dam zelf bedacht. Hij noemde dit taalgebruik van de premier “belubberen”. Ruud Lubbers was daar overigens buitengewoon kwaad over.Ik citeer de Handelingen van 12 oktober 1983. De heer Van Dam (PvdA): “Mag ik de minister-president eens wat vragen? Ik krijg over dat probleem van de echte minima nogal eens een paar brieven en ik wou eens een poging doen, dat wat dichter bij de mensen te brengen. Stel: u hebt een tuinman, Flipse heet hij. Die krijgt van u honderd gulden in de maand. Op een gegeven moment zegt u: 'Flipse, het zijn moeilijke tijden, wij doen er een tientje af, maar je hebt het zo moeilijk, je krijgt een eenmalige uitkering.' En Flipse zegt: 'Dank u wel, mijnheer, dat is prachtig.' Volgend jaar weer. U zegt: 'Flipse, de tijden blijven moeilijk. Wij doen er weer een tientje af, maar eenmalige uitkering.' Flipse komt thuis, geeft het loonzakje aan zijn vrouw en die zegt: 'Flipse, je hebt een tientje minder volgens mij.' 'Nee', zegt Flipse, 'ik heb een eenmalige uitkering weer gehad.' 'Nee', zegt zij, 'je hebt een tientje minder. Volgens mij heb jij je laten 'belubberen'.' Flipse komt bij u terug en zegt: 'Maar, mijnheer Lubbers, hoe kan dat nou?' Hoe legt u hem dat dan uit?

”Ruud Lubbers is als premier beroemd geworden door zijn extreem wollige taalgebruik. In een wetenschappelijk boek over de troonredes van koningin Beatrix wordt opgemerkt dat aan de toespraken in de Ridderzaal die onder eindverantwoordelijkheid van premier Lubbers tot stand waren gekomen, vaak geen touw was vast te knopen. Als je de teksten nu nog eens leest, is het inderdaad bijna onmogelijk om te begrijpen wat de koningin zegt. Marcel van Dam zou zeggen: ook Beatrix liet zich als vorstin door haar premier 'belubberen'!

Bekijk artikel  →

'Nederland heeft een veel groter probleem dan Harry, en dat is Willem-Alexander zelf'

Tien simpele communicatietips voor Van der Sar - en andere woordvoerders

'De voorpagina van Vogue is nu deel van het slagveld'

Jumbo, van supermarkt tot supermacht

De boekentips van Charles Huijskens bij Business Class

Huijskens Sassen Communications trekt Tessa Nelissen aan als adviseur

Huijskens Sassen Communications breidt verder uit en trekt Lotte van der Woerd aan als adviseur

Mijn eigen Tietje geeft echt de lekkerste melk

Praten met Poetin? Charles in EW

De republiek Amsterdam loopt niet aan de leiband

De boekentips van Charles Huijskens

Huijskens Sassen Communications versterkt zich met Jordi Bouman en Sivan Ben Hamo

Clemens Sassen wordt mede-eigenaar van bureau Charles Huijskens

Charles Huijskens te gast bij Business Class.

Racisme als karaktertrek van de ‘upper class’

De VVD werkt aan Plan B

Michelinster voor crisismanagement

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool posterpraat met Charles Huijskens

Laat je niet belubberen!

Charles Huijskens schuift aan bij Harry Mens (Business Class)

De regenjas van Joe Biden

Akwasi vergeven wordt moeilijk op deze manier

Coronabeleid blijft te vaag. ‘Het kabinet moet ophouden met gedogen en polderen’.

Nieuwe faillissementswet dwingt ondernemer tot betere communicatie

Amsterdamse ondernemers moeten opstaan tegen onzekerheid in de Horeca

Communicatie in crisistijd

Crisis als bron van Energie

Coronacrisis mag geen taalcrisis worden

Charles Huijskens: ‘Wie van crises houdt, maakt gouden tijden mee’

Charles Huijskens te gast bij Business Class

‘Mark Rutte toont zich de leider die Nederland nu nodig heeft’

Harmen Geers in FD Pensioen Pro: ‘Communiceer duidelijk en creëer geen onnodige zorgen’

Charles Huijskens schuift aan bij Harry Mens

Je moet alles zo simpel mogelijk maken, maar niet simpeler dan dat

Charles Huijskens pleit voor een centrale website over het coronavirus waarop alle informatie makkelijk te vinden is.

Podcast-serie over de corona-crisis

'De overheid moet simpeler communiceren' - podcast Geen Commentaar

Huijskens reageert op coronatoespraak Rutte

Overleven op een boekpresentatie over overleven in crisistijd

Terug naar ‘die gek lage 100'

Praktijkcongres Succesvol Persbeleid 2019

Het nieuwe boek van Charles Huijskens: ‘Overleven in crisistijd’

Dijkhoff is éven geen kroonprins meer na wachtgeldrel

Listeria-crisis is niet einde Offerman

PODCAST, Huijskens Sassen

Spraakmakers bespreekt DENK vs. Wilders (Radio 1)

Adformatie brengt podcast-serie over crisis en communicatie

Hoe om te gaan met een mediarel

“Alles wat u twittert, kan tegen u worden gebruikt”

Kan een vermogensbeheerder een Fiod-inval te boven komen?

Flauw en onterecht

“Het is nu al over en uit met Henk Krol”

PODCAST, Huijskens Sassen

Ga terug naar
het overzicht

Ga terug naar
het overzicht

Meer weten? Neem contact op met ons op.

Maak een afspraak  →

Adres

  • Weesperplein 4B
    1018 XA Amsterdam
    Nederland

Contact

  • +31 (0)20 6855955
  • info@hscomms.nl

Menu

  • Home
  • Over ons
  • Diensten
  • Vacatures
  • Actueel
  • Contact

Netwerk

  • Crisis & Litigation
    Communications
English
Nederlands

KVK 203929203
BTW 200.2002.10028

  • Privacy Policy
  • Legal information
© 2023 Huijskens Sassen Communications. All rights reserved.