Heading

English
Nederlands
  • Home
  • Diensten
    Bekijk alle diensten
    Training & coaching
    Mediarelaties
    Intelligence
    Public affairs & stakeholder engagement
    Issue- en crisiscommunicatie
    Litigation PR
    Corporate communicatie
    Financiële communicatie
  • Actueel
  • Over ons
    Het verhaal
    Ons team
    Vacatures
  • Contact
  • +31 (0)20 6855955
  • info@hscomms.nl
English
Nederlands
© 2022 Huijskens Sassen Communications. All rights reserved.

Actueel

Wil je kennis maken met ? Neem hieronder contact op.

Stuur email

Mijn eigen Tietje geeft echt de lekkerste melk

May 6, 2022
Opinie
Geschreven door
No items found.

Mijn eigen Tietje geeft echt de lekkerste melk

Elke Melk levert melk van individuele koe, traceerbaar en transparant. Daar ging het bij Winston Gerschstanowitz, Foster Parents en NS mis.

Door Charles Huijskens

Er is een bepaalde categorie producten en diensten die worden verkocht met de belofte dat de klant een persoonlijke, emotionele relatie opbouwt met de eindbestemming van zijn geld. Slimme marketing of een oude reclametruc? Het werkt in ieder geval wel en dus is het concept onverminderd populair.Neem nu de melk van Tietje, mijn lievelingsmelk. Ze heet officieel Tietje 209. Ik koop haar ‘koespecifieke melk’ bij Albert Heijn. De melk van Tietje komt van melkveehouder Matthijs Baan in Molenaarsgraaf.Op iedere fles van het merk Elke Melk staat vermeld van welke koe de melk komt. De klant kan kiezen voor de melk van een bepaalde koe. Hij kan via elkemelk.nl leeftijd, kalfdatum en melkproductie van de koe nagaan.'Lekker in de koffie'De melk van Tietje wordt ‘individueel gepasteuriseerd, verpakt en vervoerd naar het zuivelschap.’ Op de website van Matthijs Baan wordt de melk van Tietje aangeprezen als ‘lekker in de koffie’, die van Hannie 423 is ‘romig en zoet’ en die van Geertje 66 ‘lekker fris.’De achilleshiel – die uiteraard door Albert Heijn scherp in de gaten wordt gehouden – is de integriteit van het concept. Een klassiek voorbeeld van een soortgelijk businessmodel waar daar minder oog voor was, was het Foster Parents Plan. Iedere donateur kreeg een ‘eigen’ kind toegewezen in een ver en arm land. Door middel van brieven en foto’s werd het persoonlijke contact onderhouden.

Toen Nederlanders vaker en verder gingen reizen, wilden sommige trouwe geldschieters een bezoekje brengen aan hun ‘eigen’ pleegkindje. En zo kwam de zwakke plek van het succesvolle verdienmodel aan het licht: het geld was misschien wel goed besteed, maar dat ene kindje was helaas niet te vinden. Uiteraard was een serieuze crisis het gevolg.Winston GerschstanowitzWat met koeien en kindertjes kan, dat moet met stukjes grond ook lukken, dacht Winston Gerschstanowitz. En zo bedacht hij EarthToday. Iedereen die een vierkante meter aarde ‘beschermt’ via EarthToday krijgt een uniek digitaal ‘bewijs van bescherming’ dat op de naam van de geldschieter wordt geregistreerd. Jouw eigen vierkante meter wordt gemarkeerd ‘door een virtuele vlag op de betreffende vierkante meter te planten en is virtueel te bezoeken.’Dat onder de motorkap van dit nobele doel een winstgevende BV is verstopt die de eigenaren honderden miljoenen kan opleveren, werd er niet bij verteld. Albert Heijn verkoopt inmiddels nog steeds melk van Tietje maar heeft alle banden met EarthToday verbroken.

De medewerkers van het NS Station

Een laatste voorbeeld: op het kleine stationnetje in Bloemendaal waar ik al jarenlang bijna dagelijks de trein neem naar Amsterdam werkt helemaal niemand. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit iemand van ProRail of de NS heb gezien.Sinds kort hangen er grote posters achter glas op het perron met de tekst: ‘Fijne dag. Namens Metin, Abdul, Angelo en alle andere medewerkers van het station.’ Er staan drie grote portretfoto’s op met mensen die mij vriendelijk aankijken.Enkele meters verderop hangt nog zo’n poster met andere portetten: ‘Welkom op dit station. Namens Javed, Marijke, Reda en alle andere medewerkers van het station.’ En iets verder is er nóg een: ‘Goede reis. Namens Co, Abdelkadar, Shaula en alle andere medewerkers van het station.’Dat zijn bij elkaar al negen mensen van wie ik me afvraag wie ze zijn en die vast nog nooit in Bloemendaal zijn geweest. Zouden het modellen zijn met gefingeerde voornamen? Wie bedenkt zoiets en wie gelooft dat de ‘beste reizigers’ van de NS hierin trappen?

Mijn eigen Tietje

Een ding staat voor mij vast: Albert Heijn zou de banden met de bedenker van deze campagne onmiddellijk verbreken. Ik zou dat toejuichen, zolang de melk van mijn eigen Tietje maar in het schap blijft!Charles Huijskens, partner bij HuijskensSassen

Bekijk artikel  →

'Nederland heeft een veel groter probleem dan Harry, en dat is Willem-Alexander zelf'

Tien simpele communicatietips voor Van der Sar - en andere woordvoerders

'De voorpagina van Vogue is nu deel van het slagveld'

Jumbo, van supermarkt tot supermacht

De boekentips van Charles Huijskens bij Business Class

Huijskens Sassen Communications trekt Tessa Nelissen aan als adviseur

Huijskens Sassen Communications breidt verder uit en trekt Lotte van der Woerd aan als adviseur

Mijn eigen Tietje geeft echt de lekkerste melk

Praten met Poetin? Charles in EW

De republiek Amsterdam loopt niet aan de leiband

De boekentips van Charles Huijskens

Huijskens Sassen Communications versterkt zich met Jordi Bouman en Sivan Ben Hamo

Clemens Sassen wordt mede-eigenaar van bureau Charles Huijskens

Charles Huijskens te gast bij Business Class.

Racisme als karaktertrek van de ‘upper class’

De VVD werkt aan Plan B

Michelinster voor crisismanagement

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool Posterpraat met Charles Huijskens

Het Parool posterpraat met Charles Huijskens

Laat je niet belubberen!

Charles Huijskens schuift aan bij Harry Mens (Business Class)

De regenjas van Joe Biden

Akwasi vergeven wordt moeilijk op deze manier

Coronabeleid blijft te vaag. ‘Het kabinet moet ophouden met gedogen en polderen’.

Nieuwe faillissementswet dwingt ondernemer tot betere communicatie

Amsterdamse ondernemers moeten opstaan tegen onzekerheid in de Horeca

Communicatie in crisistijd

Crisis als bron van Energie

Coronacrisis mag geen taalcrisis worden

Charles Huijskens: ‘Wie van crises houdt, maakt gouden tijden mee’

Charles Huijskens te gast bij Business Class

‘Mark Rutte toont zich de leider die Nederland nu nodig heeft’

Harmen Geers in FD Pensioen Pro: ‘Communiceer duidelijk en creëer geen onnodige zorgen’

Charles Huijskens schuift aan bij Harry Mens

Je moet alles zo simpel mogelijk maken, maar niet simpeler dan dat

Charles Huijskens pleit voor een centrale website over het coronavirus waarop alle informatie makkelijk te vinden is.

Podcast-serie over de corona-crisis

'De overheid moet simpeler communiceren' - podcast Geen Commentaar

Huijskens reageert op coronatoespraak Rutte

Overleven op een boekpresentatie over overleven in crisistijd

Terug naar ‘die gek lage 100'

Praktijkcongres Succesvol Persbeleid 2019

Het nieuwe boek van Charles Huijskens: ‘Overleven in crisistijd’

Dijkhoff is éven geen kroonprins meer na wachtgeldrel

Listeria-crisis is niet einde Offerman

PODCAST, Huijskens Sassen

Spraakmakers bespreekt DENK vs. Wilders (Radio 1)

Adformatie brengt podcast-serie over crisis en communicatie

Hoe om te gaan met een mediarel

“Alles wat u twittert, kan tegen u worden gebruikt”

Kan een vermogensbeheerder een Fiod-inval te boven komen?

Flauw en onterecht

“Het is nu al over en uit met Henk Krol”

PODCAST, Huijskens Sassen

Ga terug naar
het overzicht

Ga terug naar
het overzicht

Meer weten? Neem contact op met ons op.

Maak een afspraak  →

Adres

  • Weesperplein 4B
    1018 XA Amsterdam
    Nederland

Contact

  • +31 (0)20 6855955
  • info@hscomms.nl

Menu

  • Home
  • Over ons
  • Diensten
  • Vacatures
  • Actueel
  • Contact

Netwerk

  • Crisis & Litigation
    Communications
English
Nederlands

KVK 203929203
BTW 200.2002.10028

  • Privacy Policy
  • Legal information
© 2023 Huijskens Sassen Communications. All rights reserved.